Monday, October 6, 2008

KUBUT KAKAK

Di pagi raya sesudah sembahyang sunat hari raya, aku, abg sidi n bonda tercinta pergi menziarahi kubur arwah ayah..sesudah membaca surah yasin dan doa tetibe aku terperasan seorang perempuan bersama seorang budak lelaki dlm umo 4 tahun dan seorang kanak2 perempuan dlm usia 3 tahun sedang menziarahi kubur di sebelah kubur bapa ku…

Yang membuat aku terharu ialah..kanak2 lelaki tersebut tetibe membaca Al-fatihah n surah Al-Ikhlas untuk di sedekahkan kepada si mati..yang si adek perempuanya yang berusia 3 tahun tu pula sedang bermain..

Sedang asyik budak perempuan itu bermain, die terpijak kubur tersebut..tetibe dengan nada sedih si abg memberitahu emaknya “emakk…adek pijak kakak”
Baru la aku tahu yang kubur tersebut adalah milik kakaknya.

Hati ku bertambah sebak. Bertapa kuatnya perasaan kanak2 itu terhadap kakaknya. Dia baru berusia 4 tahun. Sedangkan kita yang lebih berakal dan berusia dari kanak2 tersebut lebih tahu memikirkan tentang kasih sayang dan lebih mengingati orang lain.

Memang la yang pergi tetap pergi dan tidak akan kembali.tetapi tidak salah jika mereka sentiasa di ingati. Setiap detik kehidupan boleh manjadi pengajaran untuk kita terus hidup di dunia ini.

AL-FATIHAH UNTUK SEMUA MUSLIMIN DAN MUSLIMAT

KHAS UNTUK ARWAH
Tok-Nyang Awang
Tok-Nyang Md Isa
Tok-Nyang Zainab
Tok Bedah
Tok Besah
Tok Pin
Tok Pe’ah
Tok Majid
Ayahda Hamad
Mak Lang Anie

~ITS NEVER END~

No comments: